23.04.2016

Packrafting (Touring) Package Review

Februar 2016 issue of UK's Active Traveller Magazine reviews our Entry level Packraft (Touring) Package. For full details get a hard copy on active-traveller.com or see the quick shots below.

Magazine: Active Traveller
Date: February 2016
Source: active-traveller.com

15.04.2016

Packrafting Testfahrten in Dresden

Der Packrafting Store in Dresden ist nicht weit von der Elbe entfernt. Gern wird diese Möglichkeit zu Testzwecken genutzt. Interessenten können so verschiedene Modelle direkt ausprobieren.

Wir möchten hier eine typische Tour im Umfang von 2 bis 3 Stunden vorstellen. Auch kürzere Testfahrten sind natürlich möglich. Besucher bekommen neben Boot und Paddel dafür eine entsprechende Karte mit.



Auf eine Vorstellung der Runde bzw. die Recherchetour nimmt uns Alexandra mit - seit März 2016 Praktikantin im Packrafting Store. 

Rahmendaten:

Strecke: Dresden Gohlis – Meißen und zurück

17 km Flusskilometer auf der Elbe

1 km zu Fuß, 1 Flussquerung

Rückfahrt per S-Bahn Line 2


TOURENBERICHT

Hintergrund

Meine Recherchetour
Vor gut einem Monat habe ich im Rahmen meines Studiums das Praktikum beim Packrafting Store begonnen.  Zeit nun die Ausbildung auf dem Wasser fortzusetzen! :)

Von daher war ich umso erfreuter als es hieß, die potentielle Testrunde für Kunden in Form eines kleinen Arbeitsausflugs zu recherchieren und zu dokumentieren.
Zwar war ich schon ein paar Mal auf der Neiße paddeln und ein Kanu ist mir grundsätzlich nicht fremd, dennoch ist das Thema Packrafting auch neu für mich! Doch so kann ich mich dann auch sehr gut in die Perspektive eines Kunden hineinversetzen!

Einstieg am Elbkilometer 65,4






















Die Tour

Fußweg vom Packrafting Store zur Elbe (3 Minuten)
Ausgerüstet mit Trockenanzug, Schwimmweste und Packraft ging es vom Büro direkt zur Elbe, welche in nur 3 Minuten zu Fuß erreichbar ist.

Gleich am Einstieg wird deutlich, dass auch die Berufsschifffahrt der Elbe nicht fernbleibt. Einem  vorbeiziehender Frachter weicht man großzügig ganz rechts aus, die Wellen die er mitbringt, sorgen aber auch für erstes, richtiges Paddelfeeling. 

Auf dem Wasser Abstand von der Berufsschiffahrt halten!



















Blick auf die Insel Gauernitz (NSG)
Mit der Zeit klappte auch das Paddeln immer besser und wir legen dank der flotten Strömung an Geschwindigkeit zu.
Auch sonst war der Tag ein idealer Einstieg, denn mit ca. 20°C und verhältnismäßig  viel Sonne war das Wetter für die Jahreszeit nahezu perfekt. 

In knapp einer Stunde erreichten wir die Insel Gauernitz (NSG) und verbunden den schönen Ausblick mit einem kleinen Mittagssnack an der menschenleeren und dadurch naturbelassenen Insel.

Nach der kurzen Pause ging es dann vorbei an der Felswand der Boselspitze und den herrschaftlichen Gebäuden vor Meißen. So ist der Paddelspaß auch visuell ein Erlebnis und ein schöner Ausgleich zum Alltag.

Vorbei an der Boselspitze

Herrschaftliche Ansichten kurz vor Meißen


















Unser Ziel in Meißen erreichten wir nach insgesamt zwei Stunden Paddeln. Vom rechten Ufer machten wir uns auf den Weg zum nur 200 Meter entfernten Bahnhof, wobei nicht wenige Blicke auf uns fielen. Bei zwei in Trockenanzüge gekleideten Menschen mit knallroten Booten kann man das auch niemandem verübeln ;)

Ziel in Meißen (Km 82,2)
Wir entschieden uns außerdem die Boote aufgeblasen zu lassen, da wir am Ende der Tour noch einmal die Elbe überqueren werden mussten.

So stiegen wir also mit fahrbereiten Booten in die S-Bahn und hatten schon nach wenigen Minuten erste Interessenten zu den Booten, welche man ohne Umstände in den öffentlichen Verkehrsmitteln mitführen kann.

Nur 200 m bis zum Bahnhof,
Rückweg per S-Bahn
Nach 15 Minuten Bahnfahrt traten wir den finalen Fußweg über 700 Meter zurück zum Elbufer an, wo es galt den Fluss abschließend zu überqueren. 

Finaler Fußweg (700m) mit
abschließender Elbquerung.
Das war jedoch leichter gesagt als getan. 

Als kleine Herausforderung sollte ich nun eine sogenannte ‚Seilfähre‘ als Flussquerungsmanöver ausprobieren: im 45° Winkel stromaufwärts gegen die sehr flotte Strömung paddeln. Doch meine Kräfte schwanden auf den 300m und ich landete ein paar Meter vom eigentlichen Zielpunkt entfernt, aber dennoch sicher am anderen Ufer.

Abschließend wollte ich mich noch von der Funktionalität der Trockenanzüge überzeugen, sodass ich die Elbe spontan nutzte um eine Runde „baden“ zu gehen, um danach, wie als wäre ich nie mit Wasser in Berührung gekommen, in trockener Kleidung  wieder am Schreibtisch zu sitzen ;)

Fazit

Alles in Allem war der die Rundtour eine super Abwechslung zum Arbeitsalltag und für mich die optimale Gelegenheit unsere Produkte im Einsatz zu testen – genauso wie die Möglichkeit für jeden Interessenten besteht.

Wer schon ausgerüstet ist, dem kann ich nur empfehlen, nehmt euer Packraft mit auf Arbeit und geht in der Mittagspause eine Runde paddeln :) !

Insgesamt 16,8 km, bei flotter Strömung in ca. 2h



10.04.2016

Review MRS Alligator 2S, a trip report from Italy

Antonio and friends
The trip was actually a family vacation, even during Christmas time. However, it turned out to be some good testing opportunities for a new (whitewater) packraft, the Alligator 2S from MRS (Micro Rafting System), especially for meeting Antonio Piro, Italy's man in things packrafting! Infact, to hook up with his friends was our upbeat and very first stop in Italy.

1. River Brenta in northern Italy

The Brenta is Antonio's home run and he was delighted to show me his backyard. Contrary to the extreme low water situation in late December 2015 throughout Italy, the Brenta had enough water, it is runable all year. 

Date: December 22nd 2015
Section: Valstagna - Campologno (~8km)
Difficulty: Class II, special slalom parkour with class III parts


Certainly not a backcountry river, the road is always close, but the water runs free and open, there is no water regulation in the section and  the vistas to the mountains are stunning, worth integrating in the trip.

Antonio plans a packraft round up later the year (September/October) in the region. If you are intrigued by the showing, connect with him. It is planned to combine it with a city trip to Venice, see Part 2 of the report.

Snug fit, but comfortable position.
Anyways, back to the boat. I had two pre-serial models with me, so Antonio could join in to test. Having had several other different packrafts before, he was very keen for a new try out. According to him, the boat distinguishes for the following features:
  • a beefy skirt - which truly stays on
  • an excellent geometry - making it an agile boat
  • the pressure resistance - providing a stiff boat
  • the thigh strap configuration - for a connective seating 
Apart from the thigh straps, he liked the snug fit and superior hip connection, which really gives control over the boat.

MTBs may have gotten the 29er, packafts are going 27er ;) 

Quickly one get used to the 27cm tubes. A new standard in agile boating with inflatables? They are still plenty stable, I mean, the boat remains 86cm wide, compare that to any hardshell kayak, even recreational ones, so lateral stability is not the issue. But acceleration, edging and punching through hydraulics is second to none.


Despite not being extreme, the river Brenta provided any test spot needd. Especially the slalom parkour was good for practising eddy turns, boofing small steps, surfing the holes, even playing verticals (see video). The channelled current made high ferry speed needed. 

Locked in, but quick release.
The Alligator performed well in all parts. Catching eddies was especially a surprise, eddy in, eddy out, the bow grabs the current effectively.  Something I was not used to!

The bow also excels in wave trains. Either climbs or pushed through them, depending just on the size. If you can, you can also boof it, lean back an accelerate on the edge of a step to jump over an hydraulic :)


Shape and volume punching through hydraulics fine.

Other parts of the river got really broadened - with its effect on the water level :( We had several ground contacts to scrub over. Fortunately something the material put away.

2. Urban Packrafting in Venice and Rome

By any means, it would be a shame to have a packraft only for whitewater fun. A packraft should always remain versatile! It is a multipurpose tool. Of course the Alligator 2S also is such a craft.

It remains suitable for touring, providing good touring speed and allows to store luggage on bow and stern. It can even be family worthy if along with another boat, as this trip proved.

Excursus on fit and comfort

I am 190cm tall with relatively large torso (my inseam is 'only' 34") at 80kg. My partner is 169cm (inseam ~30"). My guess for Antonio is 182cm (inseam 32"). We all fit the boat basically fine, with differences in leg length of course.

Some individual fitting never did a boat any harm

I fitted the (narrow) foot box with a 3,5cm foam plate, which provided just the right amount of space reduction (122cm) for my leg length as well as some wider, flat plate for my feet.

Other body sizes can have additional (or less) fitting - but luggage can also play that role. The thigh straps generally give adequate hold to the front, if that is needed at all on touring and moderate whitewater.

Otherwise the fit was just right (for me). Seating was real perfect. Slightly bend knees gave a defined but comfortable position. Thigh straps were only used on demanding parts. My partner did not complain on our long city strolls.

Venice lagoon

Even family worth, as long as having a second boat.


Venice is an urban packrafters paradise (Quote Jacob Kastrup Haagensen). There are already many reports and information on paddling in Venice out there, so I keep it short. Unfortunately, we also face some regulations. Many are canals are banned for small boats. The general rules are:

  • Canale Grande: only crossings are allowed
  • Motor boats must keep to the right along the canals, while boats with oars must respect the left. 
  • A safe, yet demanding route to be found here.
Venice is an hour train ride from Bassano (our stop over with Antonio) and the recommended approach to the city anyway. It was certainly not high season for the town, be it for the weather (7° fog) or the time (a day before Christmas eve), but provided its own special atmosphere.

Rome on the Tiber




Reaching Rome on the water has a special appeal. Its monuments show up unexpected and from a different perspective, yet they are as stunning as Rome's has a reputation for.

Recommended put in: Camping Tiber, some 15 (road) km from the city centre, allow 5 hours for it on the water. The Tiber is flat water, except one decent wave train half way after the second bridge (inner city ring). Stay left or get off before the bride to scout.

Beware of the falls just before the city island. They are deadly! Get off well before, big side walls will prevent landing in time. Current river descriptions (our source: DKV) do not mentioned  these features!

Do your whitewater, I have my city stroll!

Conclusion

The family road trip proved the versatility of the Alligator 2S, kept in the trunk just in case. Despite being marked as whitewater packraft, where it certainly holds potential for, it can make any application.

Final (holy) destination, the Peter Dome.

Even (almost) without water: stress test for paddler and material. Terme di Saturnia.

Disclamer: The trip was done with two pre-serial models. Changes to the final manufacturing are minimal. We collaborate in concept and design with manufacturing by MRS (Micro Rafting System). Our connection to sales should be widly known